Speel Verantwoord ondersteunt EGBA’s eerste pan-Europese Code voor Verantwoord Adverteren voor Online Gokken

Speel Verantwoord ondersteunt EGBA’s eerste pan-Europese Code voor Verantwoord Adverteren voor Online Gokken

BRUSSEL, 28 april 2020 – De European Gaming and Betting Association (EGBA) heeft vandaag de eerste pan-Europese gedragscode voor verantwoord adverteren voor online gokken gepubliceerd. De code heeft een brede reikwijdte en introduceert essentiële normen voor advertentie-inhoud op alle mediaplatforms en specifieke maatregelen voor sociale media. De code heeft bijzondere aandacht voor kleine bescherming. Speel Verantwoord ondersteunt deze code van harte.

De “Gedragscode voor verantwoord adverteren voor online gokken” is bedoeld als aanvulling op en versterking van de bestaande wettelijke en zelfregulerende kaders voor reclame voor online gokken in Europa. Het initiatief is ontwikkeld in het kader van de EU-richtlijn audiovisuele mediadiensten, waarin de belangrijke rol van zelfregulering en co-regulering wordt benadrukt in de bescherming van minderjarigen tegen blootstelling aan gokreclame.

De code bevat specifieke maatregelen met betrekking tot:

  • Content moderatie – hoe gokadvertenties er wel en niet uit moeten zien.
  • Bescherming van minderjarigen – geen gokreclame tijdens uitzendingen voor minderjarigen; tools voor leeftijdscontrole op sociale media om minderjarigen te beschermen.
  • Allereerste maatregelen voor sociale media marketing: leeftijdsgrenzen op de social media profielen van gokaanbieders om ervoor te zorgen dat minderjarigen geen toegang hebben.
  • Baanbrekende maatregelen voor sponsorregelingen – geen sponsoring van activiteiten die een overheersende aantrekkingskracht hebben op minderjarigen.
  • Informatieve berichten ter bevordering van verantwoord spelen en campagnes.

De code is bindend voor EGBA-leden en staat open voor onderschrijving door online gokbedrijven met een licentie in de EU / EER en het Verenigd Koninkrijk, andere (online) kansspel brancheorganisaties en vertegenwoordigingen van de mediasector. Het is de bedoeling van EGBA ervoor te zorgen dat de naleving van de code wordt gecontroleerd en gehandhaafd door een onafhankelijke derde partij.

De code stelt langetermijnnormen vast voor gokreclame-inhoud in Europa en vormt een aanvulling op de meer directe inspanningen van EGBA om verantwoord gokken te promoten tijdens het coronavirus.

We zijn verheugd de EGBA-gedragscode voor verantwoorde gokreclame te presenteren, waarin hoge normen worden gepromoot voor bescherming van minderjarigen en sociaal verantwoorde advertentie-inhoud. Adverteren is essentieel om de consument te informeren over de websites die worden gereguleerd en ze weg te leiden van malafide websites op de zwarte markt. Maar reclame moet verantwoordelijk zijn en consumenten beschermen, vooral minderjarigen. We moedigen andere gokbedrijven aan om zich aan te melden bij de code en kijken uit naar de samenwerking met de Europese autoriteiten om het succes te garanderen. ” – Maarten Haijer, secretaris-generaal, EGBA.

EGBA heeft een derde partij de opdracht gegeven om de impact van de code op bestaande nationale regelgeving en zelfregulering te beoordelen, en een samenvatting van deze analyse zal binnen enkele weken op de website van EGBA worden gepubliceerd.

Lees hieronder het Engelstalige persbericht van EGBA en een Q&A over de code.

EGBA Code of Conduct on Responsible Advertising – Press Release + Q&A