Online Wedkantoren: Evolutie Door Innovatie

Online wedkantoren ,ooit begonnen met slechts het aanbieden van pre-match weddenschappen, hebben zich de afgelopen twee decennia, door een voortdurende focus op innovatie, ontwikkeld tot aanbieders van een breed scala aan digitaal entertainment, beschikbaar op desktop, laptop, mobiele telefoons en tablets. Door een hoger uitkeringspercentage en nadruk op op zich staande weddenschappen onderscheidden zij zich al vanaf het begin. Al snel gaf het live wedden, evenals de opkomst en populariteit van live streaming, een grote stimulans aan de beleving van de online wedder. Bovendien is dit op twee manieren een geweldige stimulans voor economische ontwikkeling in de sport gebleken.

Met de komst van redactionele content, dataservices en sociale media is communityvorming ontstaan, waarmee het sociaal karakter van het online wedden tot uiting kwam. Dat alle vormen van entertainment via verschillende kanalen beschikbaar zijn maakt dat het anno 2015 mogelijk is op de laptop een wedstrijd te bekijken, op de iPad de live noteringen in de gaten te houden en ondertussen op de iPhone een weddenschap te plaatsen en deze te delen met vrienden of volgers op sociale media. Logisch gevolg hiervan is de convergentie met andere media, zoals televisie.

Zodoende hebben online wedkantoren zich, door voortdurende focus op innovatie, ontwikkeld van pre-match bookmakers tot aanbieders van multichannel digitaal entertainment. Het product dat zij anno 2015 aanbieden is qua beleving nauwelijks te vergelijken met de beleving die de nostalgische Toto-wedbriefjes bij de plaatselijke sigarenboer met zich meebrengen. Echter zal deze de afzet voor een deel verloren zien gaan door aanbieders in de vorm van een online wedkantoor. Aanbieders van online weddenschappen zijn dan ook geen alternatief voor de Toto, maar zijn onderdeel van de wereld van digitaal entertainment.

Evolutie van online sportwedden

Online wedkantoren ooit zijn begonnen met slechts het aanbieden van online, pre-match weddenschappen, heeft voortdurende innovatie ertoe geleid dat de propositie die zij aan kunnen bieden aan hun klanten meer raakvlak heeft met de entertainmentwereld dan met de Toto. De online wedkantoren hebben zich, door zich voortdurend toe te leggen op innovatie, ontwikkeld tot experts op het gebied van het aanbieden van digitaal entertainment. De beleving van het online wedproduct is zodoende volledig anders dan die bij de Toto, als aanbieder van offline sportweddenschappen. De voetbaltoto begon in 1959 als aanbieder voor voetbalweddenschappen en is uitgegroeid tot grote aanbieder voor het wedden op sport. Tegenwoordig loopt de populariteit van Toto terug door de groei van online sportwedden. Reden hiervoor is het gemak van online wedden op sport en het feit dat online aanbieders hogere quoteringen voor o.a. voetbalweddenschappen hanteren.

Van pre-match bookmakers naar aanbieders van multichannel digitaal entertainment

Pre-match sportweddenschappen liggen aan de basis van de online kansspelen zoals we die sinds eind jaren ’90 kennen, maar sinds het ontstaan hiervan hebben zij voortdurend geïnnoveerd richting de aanbieders van multi-channel digitaal entertainment die ze nu zijn.

Uitkeringspercentage

Een belangrijk element is hierbij het verschil in uitkeringspercentage. De Toto, de op dit moment door de overheid vergunde aanbieder van sportweddenschappen, keerde in 2014 68 procent van haar inleggelden terug uit aan de spelers. De serieuze, in Europa gereguleerde online wedkantoren voor het gokken op internet hebben over 2014 gemeten een uitkeringspercentage dat rond de 94 procent ligt. Dit betekent dat de consument per ingelegde euro bij de online wedkantoren een stuk meer overhoudt dan bij de Toto. Dit maakt het online aanbod een stuk aantrekkelijker.

1-op-1-duel met online wedkantoor

Bij online wedkantoren ligt de nadruk van online gokken op het spelen van single bets, op zich staande weddenschappen, met een vooraf bepaalde return on investment. Een speler speelt direct tegen het wedkantoor. Bij de betting exchanges, die iets later weer opkwamen, spelen consumenten tegen elkaar. De aanbieder van het platform rekent slechts een provisie over de winsten. Dit brengt een beleving met zich mee die danig verschilt van het spelen van Toto13, waarbij de winstkans fors lager ligt en de eventuele uitbetaling afhankelijk is van hoe veel anderen dezelfde winnende selectie hebben gemaakt. Vandaar dat ze vorm van online wedden veel populariteit heeft verkregen. Bij een online wedkantoor spelen de vaardigheden en kennis van de speler een zeer grote rol, en het aangaan van de uitdaging de bookmaker te verslaan is prominent onderdeel van de beleving van het gokken op internet.

Live wedden

Een absolute innovatie vond aan het begin van dit millennium plaats, toen online wedkantoren begonnen met het aanbieden van live weddenschappen en het zo mogelijk maakten op een sportevenement te wedden terwijl dit zich afspeelde. Het live wedden voegde, met haar grote dynamiek, een volledig nieuwe dimensie toe aan de beleving van de consument. Op dit moment halen online wedkantoren meer dan 60 procent van hun omzet uit live betting.

Live streaming

Uit het live wedden kwam weer een nieuwe innovatie voort, namelijk het aanbieden van live streaming. Online wedkantoren begonnen met het aankopen van beeldrechten van sportevenementen, en beperkten zich hierbij niet tot voetbal en tennis. Ook basketbal, volleyball, darts, badminton en allerlei andere sporten komen hiervoor in aanmerking. Niet alleen is dit een innovatieve manier gebleken om het aanbod te versterken, ook vormde het aanbieden van live streaming op twee manieren een stimulans voor economische ontwikkeling in de sport. Bonden die moeite hebben om reguliere sportuitzendingen te bereiken kunnen hierdoor alsnog munt slaan uit hun beeldrechten, en zien bovendien een nieuw platform voor exposure ontstaan. Hierdoor worden zij weer aantrekkelijker voor adverteerders, en nemen inkomsten uit sponsoring en advertering toe.

Redactionele inhoud, dataservices en sociale media

Tegelijk met de opkomst van live streaming begonnen de online wedkantoren met het aanbieden van redactionele artikelen en dataservices. Hiermee werd het voor spelers beter mogelijk zich in te leven in het sportevenement waarop zij wilden wedden, en konden zij hun weddenschap zorgvuldiger afwegen. De opkomst van de redactionele inhoud en dataservices leidde er ook toe dat er zich online betting communities gingen ontwikkelen. Op fora wisselen sportwedders nu tips en adviezen uit, waarbij zij onder meer de data en content die wedkantoren ter beschikking stellen als uitgangspunt nemen. Ook op sociale media worden ervaringen gedeeld.

Van desktop naar multichannel

Eind jaren ’90 waren online wedkantoren slechts te bereiken via desktop (en laptop, voor zover die toen betaalbaar waren). Anno 2015 is dit nauwelijks nog voorstelbaar, en komt meer dan een kwart van de omzet via mobiele kanalen. De technologische ontwikkelingen zijn niet aan de online wedkantoren voorbij gegaan, en zij bieden hun producten nu aan via verschillende devices, zoals tablets en mobiele telefoons. Er zijn native apps beschikbaar voor besturingssystemen zoals iOS en Android, terwijl ook mobiele versies van websites beschikbaar zijn. Ook zijn er specifieke apps beschikbaar voor live scores en andere dataservices.

Convergentie

De laatste stap in de evolutie van de online wedkantoren is de convergentie met andere vormen van entertainment, zoals bijvoorbeeld te zien op televisie. Formats van online games worden gekopieerd en in beeld gebracht op de televisie, zoals het populaire Deal Or No Deal. Bij live wedstrijden worden na een doelpunt de aangepaste noteringen in beeld gebracht. Deze twee voorbeelden tonen aan dat de convergentie tussen online wedkantoren en entertainmentindustrie in volle gang is, een ontwikkeling waarvan we het hoogtepunt nog niet gezien hebben.

Gerelateerd Nieuws

  • Gisteravond vond de 52e editie van Online Tuesday plaats, met als thema: Online kansspelen, een kans voor marketing?. Directeur Rutger-Jan Hebben van SpeelVerantwoord was een van de sprekers op deze avond, die bezocht werd door vele geinteresseerden uit de wereld van marketing, kansspelen en media.......

  • De Kansspelautoriteit hoopt dat de wet Kansspelen of Afstand zonder verdere vertraging gerealiseerd kan worden. Eerder stelde de toezichthouder dit al in het jaarverslag, Op Stoom & Op Koers. In haar interview met Trouw van 6 mei wijst directeur Marja Appelman wederom op het belang......