Dalende trend kansspelverslaving

Dalende trend kansspelverslaving

Uit de jaarlijkse verslavingsmonitor van Stichting Informatievoorziening Zorg blijkt dat het aantal kansspelverslaafden in Nederland een dalende trend kent. Het aantal hulpzoekers bedraagt 2266 daarnaast zijn er ruim 1000 mensen die naast een ander verslaving ook problemen hebben met kansspelen. 75% van de hulpzoekenden geeft aan dat zij vooral bij Holland Casino, speelautomatenhallen of in de horeca spelen. 33% van de hulpzoekende is actief bij online kansspelaanbieders. Gokverslaving is goed voor 3 % van het totaal aantal verslavingen.

Rutger-Jan Hebben, directeur Speelverantwoord: “Het is goed dat het aantal kansspelverslaafden afneemt, maar we moeten alert blijven. De online kansspelaanbieders blijven zich daarom ook actief inspannen om problematisch spelgedrag zo vroeg mogelijk te herkennen.”

Tussen de 0,5 en 2 procent van de Europeanen die deelnemen aan online kansspelen vertoont problematisch speelgedrag. Hebben: “Het is goed te benadrukken dat dit percentage is niet is toegenomen sinds de opkomst van de online kansspelindustrie.”

Het grote voordeel van online kansspelen is dat alle handelingen transparant en traceerbaar zijn. Dit betekent dat iedere transactie, storting of ieder speelmoment gemonitord kan worden. Daardoor zijn harde gegevens beschikbaar over het speelgedrag van een consument. Indien hierin veranderingen optreden treedt de kansspelaanbieder in contact met de consument om de redenen van die verandering in kaart te brengen. In veel gevallen hebben dergelijke interventies succes en normaliseert het speelgedrag. Vaak geeft de consument zelf aan speelbeperkingen te willen zoals een afkoelperiode, maximale speelbedragen of een (tijdelijke) volledige uitsluiting. Consumenten die problematisch speelgedrag vertonen worden actief doorverwezen naar lokale zorginstanties. De hieronder gepresenteerde feiten en cijfers zijn gebaseerd op de inspanningen die de deelnemers in Speel Verantwoord zonder dat daar een verplichting tegenover staat, nu al leveren ten aanzien van verantwoord spelaanbod en het creëren van een veilige spelomgeving.

  • Driekwart van de Nederlandse spelers bezoekt de verantwoord spelen pagina’s op de website van de aanbieder.
  • Naast een standaard verwijzing in alle spelerscommunicatie naar de verantwoord spelpagina’s op de site, worden in het kader van preventiebeleid actief 9000 specifieke e- mails gestuurd.
  • Daarnaast wordt met 9000 spelers telefonisch contact gelegd over hun speelgedrag.
  • Vanuit hun eigen verantwoordelijkheid kunnen spelers limieten instellen. Stortingslimieten worden daarbij het meest gebruikt. Bij de Speel Verantwoord deelnemers doen 15-18 % van de spelers dit actief.
  • Ook kunnen afkoelperiodes worden in gelast. Per jaar worden bij de Speel Verantwoord deelnemers bijna 11.000 Nederlandse spelersaccounts voor korte of langere tijd geschorst. In het overgrote deel van de gevallen is dit de keus – al dan niet aangemoedigd- van de speler zelf.
  • Wanneer andere middelen geen uitkomst meer bieden worden in enkele tientallen gevallen spelers door de aanbieder actief doorverwezen naar de hulpverlening.

Zie ook: Verantwoord Spelen



Per 14 augustus 2020 is de Nederlandse brancheorganisatie Stichting Speel Verantwoord (SSV) omgevormd tot de branchevereniging NOGA, de Nederlandse Online Gambling Associatie.

 

As of August 14 2020, Dutch trade body Stichting Speel Verantwoord (SSV) has been transformed into the trade association NOGA, the Dutch Online Gambling Association.